Fröer eller inte... Blommig Fredag!

Det kliar alltid i mina fröfingrar runt nyår! Vet inte om det är ljuset som vänder tillbaka eller om det är att jag har mer tid att börja sortera och drömma mig bort till den härliga sommaren. Det finns så mycket förföriskt, så mycket vackert!


Men sen vet jag att det finns inte riktigt tiden att hålla allt vid liv med start nu i januari. Jag måste vänta till vi kommit lite längre och alla små plantor inte behöver stå inne så länge. När möjligheten att ta ut dom finns.



Men visst kommer jag att sätta fröer... inte nu men sen...lite längre fram i vår. Just nu sitter jag och dreglar över alla sidor på internet. Bilderna visar några av dom godbitar som jag kommer att sätta lite längre fram i vår. 



För det är något med fröer som får mig att känna mig så oändligt rik!



Nästa vecka är temat för Blommig Fredag - Min favorit!

Kommentarer

Carina sa…
Känner igen klådan... och känslan av att vara rik. Att vänta med att så sommarblommorna är bara klokt särskilt om vi får en lång vinter. Underbara collage och lejongapen är så tacksamma att så.

Kram, Carina
Anette sa…
Rikedomen med fröerna,helt sant. Har inte tänkt på det viset men nog är det så. Att plocka fröerna, att se vårt och ett som en färdig planta,att kunna ha förmånen att få ta hand om fröet utveckling är inte alla förunnat.
Skönheten som många frön visar upp,har man bara tid att stanna upp och studera de ser man att många är oerhört vackra.
God fortsättning på helgen!
Anette
Har man en gång blivit smittad av frösådds-sjukan är det svårt att bli av med den. Men jag blir mer och mer resistent med åren. Just nu sår jag ett fåtal perenner som behöver köldbehandlas för att gro.
//Helene
Maggan sa…
Nu är en underbar tid att få drömma för vi går ju mot en härlig tid när vi kan beställa fröer eller köpa i butik och sedan så och upp kommer underbara vackra skönheter som bara ett frö kan innehålla.God fortsättning på helgen/Margareta
Underbara färger på blommorna på dina bilder. Nu är dags att kolla frökataloger och börja drömma om vackra rabatter och sommarkrukor Ha det fint. Carita
Vilken underbar färgskala du har där på bilderna.Mina färger allihop.
Trevlig helg.
Anonym sa…
Visst kliar det i fråsåddsfingrarna när man ser bilderna av alla vackra växter?
Lycka till med dem du väljer! :)
Kram Kristina
Unknown sa…
Vilket härligt passande tema och dina bilder är som vanligt så inspirerande och vackra. Ha det bäst och god fortsättning på nya året! Kram Lotta
AnnA sa…
Hej! Violkungsljus och lejongap, underbara spiror de med, liksom Digitalis. Här i Skåne kan ibland lejongapen övervintra eller frösår sig själv.Och ja, Hörnhem brukar även haft nya varianter av dessa både som outletade pluggplantor och färdiga plantor.
Trevlig helg!
Hälsningar
AnnA
Maribel sa…
Helt underbara, det är sådär det skall se ut, men blir sällan så av mina fröplantor.
Ha en fin helg /Marika
Hetty sa…
Dear Helena, I feel the same. First day of January I think spring has started. But I aslo have to be patient. I like the varieties you have choosen. But my seed collection is over crowded. Groetjes Hetty
Tante Rose sa…
Ja, det er tidlig...men det er god tid til å drømme! Godt nytt år og god helg!
Anni sa…
Visst kliar det! Så svårt att hålla sig, så svårt att vänta ...
Hoppas att du får precis så fina blommor som fröpåsarna visar!
Lotta sa…
Även jag har känt av den där klådan - efter några års uppehåll. Ditt urval är underbart!
Ha det gott /Lotta
Inger sa…
Tycker jag ser en lövkoja, den är så fin och gammaldags.
Kram
Villrose sa…
Her traff du blink! Sitter akkurat og sorterer og fundere og bestiller og forbereder såing :)

Populära inlägg