Att minnas - Blommig Fredag

Vet ni... ni är underbara hela bunten av er! Tusen tack för era underbara kommentarer och som jag har saknat er allihop! Känns så skönt att vara tillbaka! Veckans tema är att minnas och i mitt fall handlar trädgården så mycket om minnen. Jag satt med F idag och gick igenom bloggen. Alla minnen som finns från det att jag startade och att han har funnits med hela tiden. Jag började ju med bloggen innan han föddes. Vi tittade också på de minnen som finns kopplat till min pappa, hans underbara morfar, de stod varandra så nära så, det här blir ett minnesinlägg med minnen av min pappa.

En oktoberdag för ett par år sen! Jag hade lyckats få tag på ett lass tegelstenar som grannen skulle kasta på tippen. Istället för att köra det dit så dumpade de hela laddningen på uppfarten. Min mamma och pappa var på besök och hjälptes åt i sin takt att släpa upp allt tegel.  När vi i vår kommer att lägga allt tegel som golv i nya orangeriet så kommer jag alltid minnas deras kärleksfulla dragande på skottkärran. 


Alla de stunder i när vi satt i trädgården och pratade, lekte med F och bara var tillsammans. Som här under Eken.


Alltid stöttande och villig att hänga på mina tokigheter. En bild när vi for runt halva Gotland för att leta efter en grind. Till slut hittade vi den och nu är trappen klar där den sedan ska få hänga. Pappa poserade alltid när kameran kom fram och vi alla tre skrattade gott när den här bilden togs. Kommer alltid tänka på det när jag går genom den grinden.


Det här skrev jag på min FaceBook kort efter det att pappa gick bort och det har inget med trädgård att göra men det är en så stor del av mig och jag vill komma ihåg. Jag vill ha det här på min blogg som också är som en sorts dagbok. 

Pappa
Jag kommer att sakna ditt skratt som bubblade ända nere från magen och som fick dina ögon att stråla. Ditt sneda leende och glimten i ögat när du klurade på något eller visste något som vi inte visste. Att avsluta varje telefonsamtal som vi alltid gjorde:
- Vill du veta en sak?
- Vaddå?
- Jag älskar dig!
- Å jag älskar dig, pappa!
Att höra dig prisa och berätta hur stolt du var över mig även över de mest banala små framgångar eller erkännande. I dina ögon var jag oövervinnerlig och världens bästa som tex när jag var Luciakandidat i 9:an och du hade röstningskampanj och raggade röster bland släkt, vänner och totala främlingar. Att höra dig berätta anekdoter om när jag föddes och hur du sprang ut på stan och berättade för hela världen om miraklet som var jag! 
Hur du gladeligen bjöd in Jehovas vittne när de stod utanför dörren, då andra gömde sig bakom gardinen, för att få en stund med dom och diskutera religion och jag tror banne mig att du lyckades få en och annan att börja fundera i andra banor.
Din öppna famn så villkorslös och varm. Din kärlek till mamma som i nästan 50 år bara växte sig starkare och starkare! Hur dina ögon lös varje gång hon kom in i rummet. Hur du jublade när mamma ut från badrummet insvept i en handduk och mammas lite generade kommentar "men Gustaf" nickandes mot oss barn. 
Du hade så många talanger och du skrev dikter! Du trodde på något större men var inte fast i en tanke eller religion. 
Resenärerna
I resandets stund blev jag tveksam
är det här rätt tåg jag befinner mig på.
Se - där kommer konduktören
vart går detta tog frågar jag honom.
Detta min herre svarar konduktören
är evighetens tåg.
I cirkel åker vi runt - runt
ända tills vi lärt oss varför
vi är skapade.
Då stannar tåget
de som vet får stiga av
ty större uppgifter dem väntar.
Men nya stiger på
och så åker vi igen
i cirkel runt - runt.
- Gustaf Conny Strandell -
När jag sa farväl till dig igår låg du så stilla på bädden med ett litet snett leende som om du visste något som vi inte vet! 
Och vet du pappa, jag tror att tåget har stannat och att du har klivit av! Du har rest färdigt och är ämnad för något större!
Jag hoppas så att när det blir min tur får även jag kliva av tåget och möta dig igen! Jag tänker jobba mot det resten av mitt liv och jag tror jag vet hur jag ska göra för det har du visat mig pappa! 
Tack pappa, tack för allt! <3 span="">
JÄD JÄD (Jag Älskar Dig)

Nästa vecka är temat för Blommig Fredag - I det dolda!

Kommentarer

Meta sa…
Vad fint du skriver om din pappa. Så lycklig han är där uppe när man hör och känner det.
Kul att vi är i gång gen har faktiskt saknat det.
Ha nu en fin helg
Kram Meta
Unknown sa…
Så fint och kärleksfullt du skriver. Tack för att du vill fortsätta med Blommig Fredag. Trevlig helg. Kram Lotta
hagen vår sa…
Så vakkert du skriver om din pappa og så vakre bilder du viser. Bildet av sønnen din og foreldrene dine er himla vakkert. God natt! Klem Anne
Marit sa…
Vakre bilder av faren din, og gode minner!

Takk for at du holder Blommig fredag i gang :)

Klem, Marit
Så vackert! Vilka underbara minnen att leva vidare med.
Det känns jättebra att Blommig fredag är i gång igen.
Stort tack för att du ordnar med det!
Ha det gott!
Merja sa…
Så fina minnen du bär med dig! Underbara bilder!
Känns kul att du vill fortsätta driva Blommig fredag. Vi är många som sett fram emot det.
Önskar dig en skön och fin helg!
Så fantastiskt underbart du skriver om din pappa! Minnet och sorgen efter min kom upp till ytan direkt trots att det är hela 15 år sen han gick bort, så nu sitter jag här med tårarna rinnande. Men det är bara skönt att få gråta en skvätt och samtidigt glädjas åt att ha haft förmånen att haft en sån underbar pappa och så fina minnen - precis som du har haft. Så tack!!
KRAM
Susie
Vilka fina inlägg du skrivit om din pappa! Och så roligt att Blommig Fredag är tillbaka igen!
Anita sa…
Jag blev verkligen rörd av ditt fina inlägg. Så vackert skrivet om din älskade pappa. Och vilken fin dikt han skrivit.

Önskar dig en fin helg!

Varma kramar
Anita
Maribel sa…
Fina minnen, som du beskriver så vackert,härliga bilder.
Tack för att du fortsätter med Blommig Fredag.
Ha en fin helg /Kram Marika
Inger sa…
Kära du, jag beklagar förlusten av din far. Alla fina minnen kan vara en tröst, förstår vilken fin relation ni haft. Känns så bra att Blommig fredag har börjat, jag har väntat och längtat. Nåt kul att göra.
Sköt om dig!
Anjas Hill sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anjas Hill sa…
Att kunna utrycka sig så fint som du gör, har du säkert som delarv efter din pappa. När jag läste dikten kunde jag bara inte hejda tårarna.
Du har fina minnen och du har "förstånd" att vårda dem väl.
Önskar dig allt gott!
/Anja
Vilket vackert inlägg, det blir ett minne för livet för dig och alla andra också.
Ha det bra/Carita
Så fint skrivet Hélena - blir alldeles rörd till tårar. Vilka vackra minnen du har av din fina pappa.
Välkommen tillbaka till bloggvärlden - du har varit saknad !
Ha det så gott !
Kram/Isa
Så stor kjærlighet! Ja, ta vare på de gode minnene. Flott at du orker Blommig Fredag.
Va fint du skriver om din pappa! Så oerhört sorgligt att mista en sån kär familjemedlem, som alltid funnits där!! Man får minnas de fina stunderna, och det verkar ju finnas många sådan i ditt liv, med din pappa! Tänk att sorgen nu, är en del av glädjen då...

Tack för att du tar tag i detta med blommig fredag igen, nu ser vi fram emot nya friska teman varje vecka ;)

Kram Gunilla
Anni sa…
Vackert, kärleksfullt och otroligt sorgligt berättat. Ditt inlägg går rakt in i hjärtat!
Tack för att du orkar dra lasset med Blommig fredag igen.
Varma kramar.
Lotta sa…
Så väldigt vackert skrivet och underbara bilder som det verkligen lyser kärlek och lycka om.
... och så roligt att du drar igång blommig fredag igen :)
Ha en fantastiskt fin novemberhelg /Lotta
Så vackert skrivet. Så mycket kärlek i text och bild :)
Sedan måste jag tacka dig för att du orkade dra igång Blommig Fredag igen. Höll på att fundera om jag skulle lägga ned bloggen eller ej. Bloggtorkan har varit... torr men nu fick jag en ny energi igen. Tack !
Ha en riktigt skön helg
Tante Rose sa…
Så trist å høre at du har mistet din pappa. Du skriver så utrolig levende og vakkert at jeg får tårer i øynene.

Stor klem til deg.
Så vackra och kärleksfulla ord och tankar, att ha haft en sådan förälder är inte alla förunnat.
Jätteroligt att du orkat dra igång Blommig Fredag igen.
Trevlig helg!
Birgitta
Villrose sa…
Så trist. Men minnene lever for alltid.
Tack för att du orkar dra igång igen trots sorg och saknad. Vi trädgårdsbloggare behöver en samman länkande länk annars blir det ingen gemenskap och fler och fler lägger ned bloggandet och går över till instagram. Vet hur du känner det av att ha förlorat någon som stått dig så själsligt nära. Försökte svara igår på det igår redan, men då krånglade kommentarerna, men så fick jag tips idag av en annan kommentar till mig på Blooming Friday om hur jag skulle göra, nämligen att strunta i att förhandsgranska, så nu gör jag ett nytt försök. Välkommen tillbaks!
varma kramar Luna
Jag hoppas så att din far någonstans ifrån kan läsa vad du skriver - så fint! Det är nog meningen med livet, att ens barn i efterhand ska ha så fina minnen av en...
Kramar Elin
Veronica sa…
Jag blir, såklart alldeles tagen av ditt inlägg! Sån fin hyllning till pappa :)

Kram och vad roligt att BF är på G igen :)


Kram
AnnA sa…
Hej Hélèna! Så vackert skrivet om din pappa...
Inte fler ord, du har skrivit alla redan!
KRAM på dig!
Hälsn
AnnA
Så fine minner du har om din far. Ta godt vare på de og gjem de i ditt hjerte, slik som du helt sikkert gjør. Ha en fin helg. Hilsen fra Liv
Det blev en annan typ a v minnen hos mig. Det får väl bli ett slags nostalgi över hur området en gång var. Det var för övrigt min pappa som tog med mig till ankdammarna från början. Ett av få fina minnen, glad att du har så många fina av din pappa! Mvh Malin

Populära inlägg