Stolthet!

Oj vad jag har grubblat på temat den är veckan! Vad ska jag skriva om... Vad är jag mest stolt över i trädgården? Kan jag överhuvudtaget försöka rangordna?  

Efter att ha knallat runt på tomten och sen pratat med en kollega och visat bilder från bloggen om hur trädgården växt fram så får den så kallade Helvetesön, numera, Havtornsön representera det jag är mest stolt över...nämligen min förmåga att visualisera, bestämma mig och sen inte ge mig! 

För 10 år sen så började vi bygget av huset och första säsongen så var det huset som stod i fokus, trädgården var en leråker med ogräs som kom upp och fick vänta till året efter. Jag hade redan från början en bild av stenmur i natursten, stora bumlingar och staket där rosorna hängde över kanten.


Min man undrade  hur vi skulle lyckas få till en mur som sammanlagt skulle vara mellan 60-80 meter lång och upp till en meter hög som högst. Bara att få tag på all sten och sen bygga muren skulle kosta en mindre förmögenhet. I min värld så fanns det inget annat alternativ och var jag än åkte såg jag stenar framför mig. Jag letade på blocket och spanade i närområdet. 

En dag på väg hem från jobbet så såg jag att de börjat spränga på tomten högst upp på gatan och lastbil efter lastbil åkte iväg med sprängsten. Jag gick in och pratade med ansvarig och undrade om de kunde tänka sig att dumpa stenen längst ner på gatan istället? Det tackade de inte nej till, transport kostar en del. Ett par timmar senare låg det massor, massor av sten framför huset... Nu började vi fundera på hur iallsindar vi skulle få muren på plats. En vecka eller två senare ringer det på dörren och byggaren jag pratat med stod utanför. 

- Hej, jag tänkte bara fråga om ni har någon som ska bygga muren åt er?

De hade en vecka mellan jobbet högst upp på gatan och nästa. Transport av maskin kostade inget eftersom den redan fanns där och kostnaden blev bara en veckas jobb för en maskinist till grävaren för en hel stenmur! Helt galet! Det enda som inte gick helt som planerat är jorden som de fyllde ön, som jag kallar partiet mellan huvudmuren och parkeringen och som ligger längst fram i bild, med. Jorden var full av ogräs som kvickrot, tistlar och värst av allt...åkerfräken.


I många år försökte jag rensa, rensa och rensa bort allt ogräs och jag drömde om en vacker perennarabatt. Tillslut insåg jag att det här går inte, jag kan inte vinna den här fajten, antigen tar jag bort all jord eller så gör jag något annat! Jag valde något annat. En sista rensning och sedan plantera tre härliga havtorn, på med täckduk och sedan singel.


Det ska bli helt underbart att i år slippa allt ogräs som återkommer och återkommer. Nu behöver jag bara vänta och låta havtornen växa sig stora och starka. Kanske kan jag om ett par år så lite vallmofröer i gruset...

Nästa fredag är temat för Blommig Fredag - Våren!




Kommentarer

Nora sa…
Jättefint har det blivit, du är med rätta stolt över detta!
Ha en trevlig helg!
Kram!
Villrose sa…
Åh! Det gjelder spesielt å ikke gi seg...
Du verden, så flott det ble!
hagen vår sa…
Hei! Hadde jeg gått forbi denne hagen og huset, hadde jeg tatt mot til meg og spurt om jeg kunne få se innenfor. Den hemmelighetsfulle hagen. Akkurat hva jeg drømmer om.
Klem Anne
Du ska vara jättestolt, för det är ett otroligt jobb du lagt ner. Och inte minst, designat!
KRAM
Susie
Tante Rose sa…
Det ble utrolig fint! En kan se at det ligger mye hardt arbeid bak den forvandlingen!
Ihärdigt! Det är en konst det där att hålla i sin vision och jobba på mot den genom alla hinder. Det gillar jag med dina bilder, att du förmedlar din känsla och tanke. Det är ju inte så att allt är uppvuxet och klart vilket syns på helhetsbilder. Men du kryper nära och fångar ljus och känsla och då upplever jag att hela rabatten, ja hela trädgården, är helt underbar i alla hörn;)
Anita sa…
Jag har beundrat din ihärdighet när jag läst om ditt arbete förut men jag har nog aldrig hört bakgrunden. Vilken fantastisk tajming med sprängsten och murbyggare. Och egentligen var det kanske bra att jorden "blev fel". Då hann ju beslutet om havtornen växa fram och nu står dom där i din härliga havtornsö! Och snyggt som bara den blev det också!

Önskar dig en fin helg!

Kram Anita
Helena sa…
Så fint skrivet! Och så underbart när drömmar faktiskt blir verklighet. Vacker vårdag till dig!
Lotta sa…
Du kan verkligen vara stolt över allt fint ni skapat tillsammans! Glad vår! /Lotta
Hetty sa…
Yes you can be very proud! A lot of work and a little luck, that is wat we all need in gardening. Groetjes, Hetty
Maggan sa…
Vilket gediget arbete det kan du verkligen vara stolt över det kommer säkert bli helt underbart fint under resans gång och är redan det.I bland ska man även ha tur här i livet tänker då på att du fick hjälp med stenen Önskar Dig en fin vårdag/Margareta
Marit sa…
Så fint det har blitt!
Det blev ju så vackert. Underbart att kunna utnyttja sån som finns i ens närhet, det gäller att ta vara på tillfällen som erbjuds. Ha en fin helg. Carita
Maribel sa…
Fint har det blivit, och mycket jobb som ligger bakom. Ha en skön helg! Marika
Ninnis sa…
Vilket otroligt jobb du lagt ner och det fina resultatet är ju belöningen för allt hårt slit...=)

Trevlig helg!

Kram Ninni
Heja dig som inte gav upp utan kom på en fin lösning på helvetesön. Så snyggt det har blivit.
Ha en skön helg
Kram Maria
Inger sa…
Skönt när problem får en lösning. Oj vad ni har jobbat med er trädgård, och fint blir det.
Kram
Piasofia sa…
Vilken tur du hade med stenarna!Det blev verkligen snyggt!
Må så gott!
Leena sa…
Du har verkligen lyckats skapa något vackert av en ovänlig backe. Du kan vara stolt, verkligen! Ha en skön helg!
Luna Ek sa…
Ibland ska man ha flyt och allting verkar ha en mening.
Naturstensmur är alltid finast, men många drar sig för mecket och kostnaden. Blev himla fint på er naturtomt i alla fall.
Lycka till med fortsatt tur i trädgården.
Luna
Oj, vilken tur ni hade! Och stolt skall du vara, ni har fått det så fint!
Förstår att di är stolt över detta projekt. Bra lösning med havtornen.
Trevlig helg
Anette
AnnA sa…
Så vackert hus och så vacker trädgård! Skall du vara stolt över!
Trevlig helg!
Hälsn
AnnA
Anonym sa…
Love the view of the house, and especially the pink painted frames! Have a great weekend:)
Sofie sa…
Det är en gåva att kunna visualisera. Du ska verkligen vara stolt över vad ni har åstadkommit, så himla fint. Perfekt att det löste sig så bra med muren också. Ha det fint!
Kram Sofie
Ps. Blev jätteglad av dina fina ord hos mig och att du börjat följa.
AnnaHelena sa…
Hej Hélena!

Så kul att läsa reportage om dig i dagens Katrineholms-kuriren! Och sedan gick jag in på webb-sidan och kollade webb-tv från din trädgård! Å, dina fantastiska tulpaner och ditt fina hus!

Kramar till dig // AH
Oj fantastiskt, ja man har svårt att tänka om, när man har kommit på nåt nåt bra.
Men detta, det var strongt! Jättefint med muren och staketet!
Ha en mysig vecka, kram Ewa :)
Martas rike sa…
Du är vass på att projektera och det behövs, trädgård är inte bara blommor. Ser fram emot att få följa växthusbygget också.
Jag döper om folk ibland, mestadels mina barn och deras kompisar men även en och annan bloggare då och då...
Sorry, nu är det rättat.
Ha en bra helg
Marta
Eva sa…
Ja det var verkligen ett utmanande tema som fick mig att tänka till... Det blev ett lite mer filosofiskt inlägg denna vecka för min del! ;)
Oj, det var imponerande det du har skapat!! Och tänk att allt föll så bra på plats, både sten och grävare... Och fint blev det!
Kram Eva
Vissa saker känner man sig extra stolt över.Som dessa lyckade kamper mot ogräs man kan verkligen bli darrig i knäna för ord som kvickrot och åkerfräken. Bra jobbat!
Ha en fin helg!
Det lønner seg å stå på sitt. Riktig vakkert ble det med den muren, og for et flott hus. Ha ei riktig fin helg.
Anonym sa…
Ibland är det bara att göra om och göra rätt. Många gånger kan det i längden bli bättre än det man tänkte från början. Tycker du gjorde helt rätt som valde att täcka och på så sätt bli av med hopplöst rensande.
Kram Kristina
Unknown sa…
Tack för att jag fick vara med! :)
Trevlig helg!
Anni sa…
Fantastiskt vilken tur du hade med stenarna och byggarna! Den där gången borde du köpt en trisslott eller tre!
Spännande med havtornen, är de inte väldigt pilliga att plocka?
Härligt inlägg med lyckat resultat!

Populära inlägg