Sommarens projekt!

I våras började vi gräva och röja på baksidan. En jordkällare och växthus ska det bli när allt är klart. Jordkällaren utgrävd och nu fyller vi med singel. Sen ska den få vila till i vår då vi murar klart allt. Växthuset har inte kommit lika långt... Ett rostorn har vi lyckats få ihop och Aicha trivs som fisken i vattnet. Ska bli roligt att se hur det ser ut i vinter med det röda tornet när alla blad är borta.



Annars är det nog jobbet med Helvetesön som äntligen har blivit klart och numera är omdöpt till Havtornsön. Min goe vän Fredrik var här och fick för första gången se riktiga havtorn. Våra är lite för små för att ge någon större skörd men grannens fick sig en duvning och nu är frysen full av bär. Före ett ständigt rensande av ogräs där helvetesön alltid vann...


  Efter med två Lotta och en Svenne och en hel massa singel på en duk. Visst kommer det ett strå då och då men vilken skillnad. 



Fredrik i himmelriket och våra små som växt mycket under första sommaren. Ska bli spännande att se hur stora de blir nästa år.


Ja, det var sommarens projekt. Inte så många eftersom årets stora projekt som bröllopsfotograf har tagit det mesta av tiden. Nu har jag fyra bröllop kvar i år varav ett är i morgon. Roligt, galet och otroligt givande är det och lite blommor får jag också njuta av. Alla dessa vackra brudbuketter...



Otroligt roligt att så många var med i fredags! Nästa fredag är temat - Höstens krigare!




Kommentarer

Det blir en mindre skog när havtornen växer, snabbt går det i alla fall. Mina är nu två meter, inga bär än. Nästa år...
Läckra brudbuketter. Jag har gjort en enda, det var ju också ett sommarprojekt förstås.
/Anette
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ninnis sa…
Härliga projekt.....det blir alltid fint med sten i trädgården...=)
Lycka till med havtornen.

Kram Ninni
Det är så fint med havtorn, jag har två buskar men av samma sort så jag får inga bär. Får skaffa en till:)
Härligt att du fått ordning på h-ön! Vilken skillnad. Bra jobbat.
Ha en fin fredag
Kram Maria
Lotta sa…
Vilken lycka att få vara med och fota så många bröllop. Din fina havtornsö kan du väl fortsätta att kalla glada havtornshelvetet istället - jag tänker på alla taggar som buskarna har - jag lyckades bli av med den sista som suttit som berget i armen i flera veckor härom kvällen :-) Gillar verkligen bilden på din vän Fredrik, jag bakade hans havtornsbiskvier till förra julen och det blir en repris till årets jul! Ha en underbar höstvecka, hoppas du hinner njuta lite. Kram Lotta
Jordkällare låter ju hur bra som helst. Funderade just över detta häromdagen, att den jordkällare vore fantastiskt att ha, men ingenstans att placera den.
Tycker du hinner med massor.
Allt gott
Anette
Lotta sa…
Mycket snyggt! Mina föräldrar har några riktigt gamla hagtornsbuskar som avgränsning vid sin uppfart. När bären lyser mot korsvirkeshuset... det är nästan så bilarna stannar. Jag har dock aldrig fått smaka något de skördat.
Ser verkligen fram emot ditt kommande växthusbygge - jag misstänker att det är fyndfönstren som ska användas.
Kram och ha en härlig helg
Så fint rostorn Aicha har fått att leka i, den röda färgen klär henne. Vackra brudbuketter du har fotat. Ha en skön helg/ Kram Titti
Anette sa…
Spännande med havtornsön. Kan inte låta bli att le över namnen på buskar Svenne och Lotta. De skilde ju sig tyvärr, men vi får väl hoppas att trivs ihop hela livet! Snygg rostorn också. Kan du inte hänga fågelmat i det - fast då kanske du får skura fågelbajs förstås. Ha en fin helg. /Anette
Den där Havtornsön blev fint ju.Hoppas du får mycket bär nästa sommar.
Kram.
"Havtörnsö" - låter och ser mycket spännande ut! Åt havtornssylt för ett tag sen, jättegott!!
TREVLIG HELG
Susie
Ett projekt behöver ju inte vara stort för att vara lyckat.Vitsen är att det blir gjort :) Både tornet och ön berikar er trädgård på bra sätt.Jag förstår vännens lycka, de är ju så goda!!!
Jenny sa…
Havtornsön var ju betydligt trevligare namn! Så vackra brudbuketter, jag älskar såna bilder!

/Jenny
Ja, det var ju ett trevligare namn på din ö nu ;) Och finare blev det!

Trevlig helg!
Gunilla
lavendia sa…
Vilket bra namnbyte. Lycka till med havtornen. Jag har inte fått de där stora skördarna som jag hoppades på. Men de kommer kanske. Fint rostorn och fina buketter. Trevlig helg!
Maribel sa…
Det kommer att bli fint med de härliga bären som lyser som guld. Fina bilder! Ha det bra! /Marika
Merja sa…
Fint rostorn! Låter härligt med växthuset och jordkällaren!
Trevlig helg!
Inger sa…
Undrar hur du hinner allt... stor kreativitet!
Kram
Ja så många som är med på Blommig Fredag, man får ta det lite nu och då att hinna kika in till alla! :)
Jag hade tänk att " hänga med " tidigt denna gång, men hamnade ändå som nummer 35 på listan!
Kul att intresset är så stort!

Jag har inte följt med så mycket tidigare på din ö, men nu ser det ju väldigt trevligt ut och hagtorn, måste ju vara helt underbart att ha.
Jättefina bilder!
Ha en trevlig helg!
Kram Ewa :)
Marina sa…
Havtorn är jag nyfiken på. Sätter nog det på listan för nästa års eventuella inköp.

Kram
Marit sa…
Så flott rosetårn med Aicha i! Det kunne jeg godt tenke meg å ha her også, for det var veldig fint.

Klem
Anonym sa…
Ja kära nån så många projekt ni har på gång! :) Gissar att trädgården kommer se heeeeelt annorlunda ut nästa höst.
Stor kram, hjärtat!
LINDA sa…
Jordkällare är verkligen en plan värd namnet. Så ljuvligt med en sådan. Om vi skulle försöka oss på att göra en sådan så skulle nog mössen använda det som turkiskt bad. Skulle vattenfyllas på ett litet kick ;)

Vackra bilder, som vanligt :D

Kram
//Linda
Väldigt fint torn och ö:n är ju också underbar. Kram
Kjempeflott rosetårn :-)
Så snyggt det blev når ni gjorde om 'helvetesön', jag gillar såna naläggningar med sten och grus. Ha ett fin veckoslut. Carita
Cat sa…
himla läckert rostorn, får nog bli en aktivitet på min "måste-lista" till nästa sommar.
Ha de gott. Catarina
Anna-Maria sa…
Smart med gruset under buskarna, ogräset får det svårt. Vad ska du göra av havtornsbären?
AnnaHelena sa…
Roliga, fina projekt allihop! Ditt rostorn är jättefint! Mycket vacker färg! Och jag hör ju att fortsättning följer år 2015 med alla dina projekt!

Kram // AH
AnnA sa…
Jag tycker väl ändå att du hunnit meden del i sommar, och det kommer fler somrar...Trevlig helg!
Hälsn
AnnA
En jordkällare hade inte varit helt fel, kan sakna en bra plats att lagra ätbart på ibland. Mina morföräldrar hade en jordkällare, de hade äpplen till långt fram på våren. Tycker du har gjort iordning havtornsön riktigt fint, skönt att bli av med ogräset. Markduk och singel är bra grejor! :)
Vilket händelserikt år du har haft, lycka till med resterande bröllop nu!
Kram Kristina
Karin sa…
Hej,
Underbar blogg som jag följer med jämna mellanrum. Jag har ett riktigt "Husmorstips" till dig/er för att få rena stövlar. Dina "vita" stövlar kommer att bli nästan som nya om du gör enl. Följande:

Skölj stövlarna i ljummet vatten, gnid in dem med rikligt med grönsåpa. Låt detta verka i ca 10-15 min, ta en skurborste och skölj och skura av dem under kranen med ljummet vatten.

Skulle vara roligt om du testade :)
Ha en fin söndag/ Karin
Louisette sa…
Very beautifull ,have a nice end sunday.
Greeting from Belgium.
http://louisette.eklablog.com/-p842116
En jordkällare! Så fantastiskt!! Lite avis blir jag måste erkännas. Men här finns ingen plats...bara drömmar och fantasier. Ett rostorn är väl inte fy skam:-)
Ha det gott!
Milla
Inga dåliga projekt hos er inte. Du har många järn i elden - kul!
Ha det gott
Birgitta

Populära inlägg