Hur länkar man och vilka regler finns det

Bloggar och datorer är fantastiska men ibland kan det också väcka irritation eftersom man inte vet hur man gör olika saker, som tex länka till ett inlägg via en bild och vilka regler som gäller för att vara med i Blommig fredag.

För att inte röra ihop allt så får dagens inlägg bli en instruktion hur man kan länka till ett blogginlägg och hur dina läsare kan komma till mitt inlägg om starten på Blommig fredag. Imorgon gör jag ett inlägg om hur man kan delta och de få regler som finns runt fredagsutmaningarna.

Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt men tveka inte att ställa frågor. Först högerklickar du på bilden "Blommig Fredag" från inlägget den 6:e september och får upp lite olika alternativ. Du kan välja att spara bilden för att sedan lägga in den som du alltid gör när du bloggar men du kan också välja att kopiera bildwebbadressen för att slippa ha den på din hårddisk. Bilderna är små men jag har även skrivit instruktioner och klickar ni på bilden blir den större.


Sen gör du ett nytt inlägg och klickar på infoga bild som vanligt.


Du får då upp lite olika alternativ och har du kopierat webbadressen klickar du Från en webbadress och klistrar in den, se bild nedan. Har du sparat den på datorn väljer du som vanligt överför och laddar upp den.



Nu har du lagt in bilden, för att sedan kunna länka till den så att de personer som vill till mitt inlägg kommer dit genom att klicka på bilden, så börjar du med att trycka du på knappen länk. Då får du upp en ny ruta med val. Du behöver då gå till mitt inlägg från 6 september och klicka på rubriken, kopiera webbadressen och sedan klistra in den i rutan webbadress, sen trycker du OK och allt är klart, se bild nedan.


Nu kan du skriva ditt inlägg, eller om du redan gjort det, sedan publicera och alla som vill hitta till utmaningen gör det genom att klicka på bilden. Easy Peasy, som Jamie Oliver brukar säga :-)

Imorgon går jag igenom tanken bakom Blommig fredag och hur du lägger in din egen länk i länksamlingen. 

Kommentarer

Veronica sa…
Åh, vilken bra information :)

Hoppas nu det blir riktigt många bloggar att följa på fredagskvällarna

Kram
Ser fram emot fredag:)
Kram Maria
Hetty sa…
I do my verry best. Groetjes from Holland Hetty .
Bra inlägg. Vet själv att jag höll på att bli gråhårig innan jag fattade hur man gjorde. Om någon med Wordpress har problem så får ni gärna höra av er till mig. Man lägger in bildlänk där på ett helt annat sätt, men jag hjälper gärna till om någon kör fast.
Kram Kristina
Anonym sa…
Min vän pedagogen. :) Ser fram emot morgondagen. Bara svårt att komma på vad jag ska skriva om...
Kram!
Kul att du (hm, vi =oP) kör igång igen!!!

kram
Katarina

Populära inlägg