Premiär Blommig fredag

Då var det äntligen dags för premiär för Blommig fredag. Fyra månader har gått sen sist. Så mycket som har hänt, så många bilder jag har från sommaren som gått. Hur ska jag någonsin kunna välja? Svar: Det går inte! Jag väljer några rubriker och bilder som får representera min säsong.
 
Förälskelse
 

Jag har aldrig gillat akleja. Har läst andras kommentarer om hur fantastisk den är men inte fattat varför. På Chelsea Flower Show föll jag som en fura. Så underbar den är. Aklejan är bara en av många säsongsförälskelser men det är nog den som gjort mig mest förvånad.
 
Tulpaner
 
 
Vilken fantastisk vår, vilken tuplanprakt! Jag nöjt hela maj och in i juni av alla över tusen tulpanlökar som jag planterade förra hösten. Nu väntar jag på sändning från England för nästa vårs tulpanprakt. Jag kommer aldrig mer vilja vara utan den!
 
Inspiration


 
Den här säsongen har jag verkligen fyllt på inspirationskontot. Förutom mässorna i Sverige åkte jag som sagt till Chelsea Flower Show. Vilken upplevelse och det gav mig väldigt mycket inspiration. Men ännu mer har jag fått från alla trädgårdsbesök som jag har gjort i sommar. Vilka trädgårdar och vilka människor, tack alla för er generositet Jag börjar få en riktig trädgårdsbesöksbank som du kan läsa mer om under min flik trädgårdsbesök. Vet inte hur många tusentals bilder jag har i datorn och min familj tror nog att kameran är vuxit fast i mina händer.
 
Trädgårdsprojekt


 
Måste nog säga att jag har hunnit med mycket på min to-do-list 2013 och det är långt kvar till vintern. Mest nöjd är jag nog över min äppelspaljé och minst nöjd med att inte börjat med växthusfönstren...men som sagt vintern är inte här än!
 
Gotland


Underbara Gotland! Vi byggde verendan klar och jag gjorde ett lounge av gamla lastpallar men känslan av att springa omkring och plocka smultron på tomten är nog oslagbar. Mitt smultronställe på jorden! Visst bygger vi, planterar och fixar med hus och trädgård men det är på ett annat sätt och med en annan känsla. Svårt att förklara.
 
Ja, det var min sommar i några korta rubriker och bilder. Blommig fredag kör nu varje fredag fram till första fredagen i december. Sen gör vi ett juluppehåll och fortsätter under våren. Loggan är utbytt så ni som har den på era bloggar ändra den gärna. Just den  här bilden kommer från ett av mina trädgårdsbesök, den gången hos Ruben och hans underbara rabatter.
 

 
Nästa fredag blir temat - Vad blommar hos mig just nu?



Kommentarer

Tycker den här sommaren har varit den bästa på flera år.Kommer bli skön att tänka tillbaka på när snöstormen viner runt huset.
Kram.
Leena sa…
Så kul att Blommig fredag är tillbaka! Jag har längtat efter den. Och som du säger - det är helt omöjligt att berätta om hela sin sommar i ett inlägg. Men lite får vi ju reda på vad vi haft för oss under denna underbara sommar.
Ha en skön helg!
Nä men vad ser jag? Chelsea flower show har nog tjuvkikat på "Nyfikens" koncept i tematrädgårdarna i Enköping ;) ;).
Fantastiska foton som vanligt, och jag tror att jag köpte en snarlik akleja när jag var i England i våras. Så söt! Väntar med spänning på nästa år :).
Ha det gott! // Marie
Marit sa…
Så hyggelig at du er tilbake med Blommig Fredag!

Det har jeg savnet :-)

God helg!

Klem Marit
Lotta sa…
Kul att vara på gång igen och jag tycker också att denna sommaren varit helt underbar och är fortfarande!!!
Ha en kanonhelg.
Kram Lotta
Anjas Hill sa…
Hej! Roligt att temat har börjat igen. Men, förlåt mig! Jag kan inte hitta vad veckans tema heter? Jo, jag förstår att jag måste vara blind.
/Anja
Kul att blommig fredag är igång igen! Men fy så svårt det blev att sammanfatta en säsong.
Ha det bra!
Ulrika
Hans sa…
Kul med Blommig fredag igen!

Trevlig helg!
Villrose sa…
He-he. Akeleien har jo vakkert bladverk, yndig vaiende blomster - og er enkel å få til! Typisk sommerforelskelse :-)
Vad kul att Blommig fredag är tillbaks igen och härligt tema denna vecka. Jättefina bilder du tagit, verklogen sommar.
Kram Madde
Kul med blommig fredag igen! Så underbar ny logga, vilken bild!! Och visst har det varit en bra sommar, det kan man inte säga annat!
Ha det gott/ Gunilla
Härligt att Blommig fredag är igång igen! Så svårt det var att välja bilder, eller rättare sagt begränsa sig:) Det händer mycket på en sommar.
Ha en fin fredag och helg
Kram Maria
Jannibele sa…
Så flott at du har dratt i gang ny sesong:) Din har vært fin ser jeg! Den gule akeleien ligner på min nyinnkjøpte. Jeg falt på samme måten som deg:)
Turid sa…
Herlig :) Nå når sommeren er på retur blir det fint å se over alle fotografiene en tok denne flotte sommeren.
Ha ei nydelig helg.
En härlig sommar! Mina bästa minnen från denna sommaren är alla trädgårdsbesök och däribland ditt. Nästa sommar är det minsann jag som ska ut och fara land och rike runt!

Kram
Karin sa…
Superfina blommbilder och nu ska jag titta in hos flera blommiga bloggar och kika. Ha en härlig fredag Karin
Lena sa…
Vilken underbar sommar vi haft och har fortfarande! Tänk att det är den 6 september och vi kan ännu sitta ute och äta middag.

Akleja, den underbara blomman som jag odlat från frö och som, förhoppningsvis, ger mej vackra blommor nästa år- rosa, svartröda, röda och vita- kan nästan inte vänta!

Ha en fin helg!

Kramar
Marina sa…
Härliga sommaren! Jag älskar hösten minst lika mycket som sommaren så jag säger som du - ännu är inte vintern här.

Kram
Lillianna sa…
Bästa sommaren på länge!!

/Lillianna
AnnaHelena sa…
Oj, vilken sommar! Och så mycket trädgård den har inneburit för din del! Härligt!

Kram // AH
Veronica sa…
Härligt med blommig fredag igen, tycker jag!
Dock svårt att välja vad jag skulle skriva om för risk hade ju varit att det skulle bli en roman av allt kul trädgårdsrelaterat jag gjort i sommar.....
En sak som var riktigt, riktigt roligt och lärorikt var fotokursen hos en viss Heléna och det utmynnade i en frustration att inte kunna använda kunskapen på bästa sätt så nu har vi köpt en ny kamera....En Canon 600D :)

Hoppas du kan komma med på söndag!?

Kram
Eva Linnea sa…
Fantastiska bilder fotografen!! När blir du fotograf på heltid? Kul att Blommig fredag är tillbaka.
Kram från EL
Charlotta sa…
Fina bilder från din minnesvärda sommar.
IreneL sa…
Härligt att få följa med dig på din sommar!
Ha en fin kväll!
Vad mycket härligt du hunnit med!

Kul att blommig fredag är tillbaks (trots att det är ett liiitet tecken på höst...)!

/Helena
Tänk vad roligt med blommig fredag igen! Nu blir det spännande att se allas bidrag, för den här sommaren har ju varit alldeles underbar. Och jag förstår dig, Aklejan är det lätt att bli förälskad i!/ Kram Titti
AnnA sa…
Hej Helena! Så här i sjunde timmen fick jag till ett rosigt och ett blommigt inlägg...Det har ju blommat så mycket i sommar!
Trevlig helg!
hälsningar
AnnA
Jisses som ni jobbar. Nästan skönt att inte hitta något färdigt växthus än ;)

Då hade jag fått lite dåligt samvete över att jag inte prioriterat mitt projekt denna sommar. Trots att jag hade behövt det i vinter och ha höns i :))

Din trädgård ÄR fantastisk!
Unknown sa…
Så flotte bilder fra en herlig sommer, vi får krysse fingre for at det blir reprise til neste år.

God lørdag fra Marit.
Inger sa…
Det har verkligen varit en lång säsong och än är den inte slut, högsommarväder hos oss! Hoppas du har detsamma.
Kram
Vilken fin sammanfattning du har gjort! Min favoritbild är nog faktiskt den på din son, som mumsar smultron med kusinerna (tror jag att det var). Den är Sommar! Kram Kristina
Maribel sa…
Vad kul, är med för första gången.
Skoj att försöka sammanfatta en säsong
Ha det gott /Marika
Vilken underbar bildkavalkad vännen och vilken underbar sommar vi fick. Den bästa. Den kan vi leva på länge, länge.

Ta hand om dig vännen och ha en förtrollande höst!♥

Kram Lotta
Aklejor är fina - och jag tycker om dom av bara farten för det var den första blomma jag hade i mitt eget land som litet barn!
Agneta kram
Ulrika sa…
Superkul att du startat upp igen, jag ska försöka hänga på jag med. Aklejor och tulpaner gillar jag också numer. Låter härligt med alla besök du gjort och du är så välkommen närsom till mig. Det var efter att ha sett alla dina tulpanbilder som jag i höstas köpte och plantrerade en massa lökar. Så tack för det!

Kram och ha en bra vecka Ulrika
Tack för en härlig sammanfattning och för nystarten på blommig fredag. Dina tulpanbilder har inspirerat mig och ett par har åkt upp på önskelistan. En är redan inköpt. Kameraklistret brukar vara av typen - periodiskt :-)

Kram, Carina

Populära inlägg