Blommig fredag - Ett tips!

Förra helgen var jag på internat och sjöng julsånger inför vår julkonsert StjärnJul som jag regisserar... ett av alla mina tips den här fredagen. Veckan har rusat fram och jag har inte hunnit blogga och inte hunnit läsa era underbara bloggar. Känns nästan som jag har lite abstinens och dagens inlägg är så roligt att skriva. Ibland är det bra att få längta lite och det får räknas som mitt andra tips. 

Till det här inlägget sökte jag på min egen blogg för att få upp tips som jag har gett under åren och här kommer några av dom i repris. Först ut är pion vallmon Black Paeony. I ett inlägg från 5/1 2012 skriver jag om hur jag sår denna underbara växt.

I maj tipsade jag om How to be a gardener med Alan Titchmarsh med länkar till programmen. Svenska trädgårdsprogram är lite lama tycker jag, mer mys än praktiska råd och idéer om trädgårdsarbete. 

I januari skrev jag om lyckade frösådder och om violkungsljuset som jag lyckas så bra med.


Till sist ett tips om hur man inte ska ta död på sniglar... 


Nästa veckas tema i Blommig fredag är så klart 1:a advent! Ska bli så roligt att läsa om alla era tips.



Kommentarer

Marit sa…
Så mange flotte tips du har! Det er så flott med hageblogger, for der kan en få så mange gode råd og tips om alt som har med hage og hagerelaterte ting å gjøre. Hageblogger er bare fantastiske!

God helg!
Vad många fina tips! Och jag minns din lyckade sådd av violkungsljus med glädje:)).
Ha en fin fredag.
Kram Maria
Berit sa…
Så fina tips du har!!
Ha en underbar helg!!
Ett trevligt sätt att få bra tips på är att läsa om dom på din blogg.

Ha det bäst!
Lena sa…
Härligt att höra av dej igen!
Jag har också haft en fullspäckad vecka och har saknat bloggandet och att få läsa alla fina.

Härliga tips du ger!

Kramar
tips kan man aldrig få för många av. härligt tema!
kram åsa
Jag tycker att bloggvärlden är så generös och inspirerande just för att alla delar med sig så frikostigt av sina bästa tips och erfarenheter och tack för dina idag!

Kram
Rekordbra tips, både hos dig och de som länkat härifrån. Jag älskar denna veckas tema!
Gunilla sa…
Härliga tips.
Tur att du håller i Blommig Fredag så att jag kan kika in.

Ha de gott
Anita sa…
En hel bukett med härliga tips. Pionen ser bara helt ljuvlig ut och jag håller med om de engelska trädgårdsprogrammen, dom är så himla bra.

Ha en trevlig helg!
Tack för härliga tips! Både från dig och övriga.

PS Alan T äger ;)

Kram Tamara
Mia sa…
Många bra tips, länk till trädgårdsprogram tar jag också tacksam emot :)
Tack för tipsen!Ja visst är det konstigt att det inte går att göra bättre program i det här landet! Synd att jag missade Alan Titchmarsh,hoppas på repriser. Året i trädgården är jättebra hoppas någon kan ta efter och göra något liknande här i Sveige.
Trevlig helg!
Alan Titcharsh har underbara program där han visar och tipsar på ett bra och enkelt sätt. Mera sånt i svensk tv tycker jag. :)

Ha en toppenhelg!

Kramen
Ina
Lotta sa…
Jag håller också med om att det är ett mycket bra tips att läsa din blogg!
Ha en skön helg.
Kram Lotta
AnnA sa…
Hej Hélena!
Kul med julsångeri - för det håller jag också på med. Givetvis fick mitt tips bli på en ros, som finns i min trädgård.
Läckra bilder du tagit!
Ha en skön helg!
Kramen!
AnnA
Nora sa…
Vilka bra tips! Den varianten att döda sniglar kan jag också skriva under på att jag inte rekommenderar:-)
Ha en fin fredag!
Kram!
Monica sa…
Ah, julkonsert är underbart! Jag har flera ggr varit på Globen och njutit av det maffiga och vackra luciatåget där. I år har de flyttat konserten till den nya Friends Arena i Solna och jag har biljetter. Ska bli sååååå... spännande och jag får rysningar bara jag tänker på det vackra för öga och öra :)Gillar verkligen färgen på den Pionen :)
Tjingeling
Vilken fantastiskt vacker vallmo. Och vilka bra tips! Ha en fin helg. Anna
Mia sa…
Kul att se vad alla har för tips!
önskar dig en trevlig helg/Mia
Inte något lätt tema den här veckan.Men till sist fick jag till det.MVH
Oj, så många nya tips man kan få den här veckan! Roligt!
Fina tips. Det trädgårdsprogrammet har jag totalt missat.

kram
Marina sa…
Härligt med nytt inlägg från dig. Snart är jag själv nog tillbaka i så gott som vanlig bloggform igen. Ska bara hämta mig från påhoppet.

Nu är det dags att laga mat och hålla fredag här.

Kram o trevlig helg!
Heisann!

Flott med masse tips, noen er virkelig verdt å følge...
Ha go´hælj ;:OD)
Lisa sa…
Håller med dig om att de svenska trädgårdsprogrammen inte är i samma nivå som de engelska. Tack för filmtips ! Violkungsljusen är härliga, jag har dem i en massa olika färger, så man vet aldrig vad frösådderna kommer bli för färg. Men de vita är nästan snyggast, eller möjligtvis den mörklila :-)
Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård
Tackar för bra tips. Håller med om att svenska trädgårdsprogram är lite lama, men jag kommer inte att ta till timmern:-)
Ha en skön helg
Vivian
Ingmarie We sa…
Tack för tipsen. Pionvallmon är hur fin som helst. Underbara foton som vanligt! Ha en bra helg.
Ingmarie We sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
carinaon sa…
Så bra med massor av tips! Violkungsljus måste jag prova, de ser jättefina ut!
Kram Carina
Anette sa…
Så många tips du bjuder! Nu ska jag gå in och kolla hur man inte ska döda sniglar;-) Trevlig helg. /Anette
Men isch, grästrimmern. Ryser :-)
Och å, sjunga som är så roligt. Det är en dröm jag har, att kunna sjunga i kör (men jag kan inga noter). Får nöja mig med att sjunga i dusch + trädgård så länge. Ser att grannarna ler i mjugg när jag sjunger loss - men det bjuder jag på.
Sol över dig!
Ninnis sa…
Tack för tipsen...=)

Trevlig helg !

Kram Ninni
Elin sa…
Så kjekt et tema! Her er det bare å lese og notere kjekke tips:) Jeg tipset ikke om hagerelatert denne gangen, men om hvordan man strikker enkle tova flaskenisser. Noe mer 'Blommig' kommer en annen uke:)
God helg!
IreneL sa…
Tack för bra tips!
Ha en fin helg!
Anita sa…
Hélena ... tack för att du rättade till min länk. Glömde testa att den fungerade, det var lite stressigt innan jag skulle iväg till jobbet.

Du efterlyste bilder på mina "korvar" när jag lagt ut dom. Jag har inte lagt ut dom ännu och har inga gamla bilder (dumt nog). Det är så milt denna höst så det tar nog en bit in i december innan jag lägger ut dom men då ska jag försöka hinna dokumentera det. Det är inte säkert att jag hinner för jag brukar lägga på dom dagen innan dom spår snö och ofta är det mörkt när jag gör det. Men jag ska göra mitt bästa.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram Anita

Populära inlägg