Att komma ihåg!

Jag har fått massor av frågor om var jag beställer mina lökar ifrån och jag har i år beställt från fyra olika ställen. I fredags kom första leveransen och den kom från Flora Linnea. Otroligt snabbt jobbat, beställde i onsdags.

20 lökar Tres Chic, 20 lökar Francoise, 25 lökar Allium Purple Sensation, 50 lökar Queen of Night och 30 lökar Jackpot.
Nu väntar jag på leverans från Odla och Jennys fröer och sånt. Det fjärde stället är en grossist och då hämtar jag lökarna själv. 

Jag är en optimist och tror alltid att jag ska komma ihåg allt i trädgården. Till exempel var jag satte tulpanlökarna förra året och vad alla tulpanerna heter. Naturligtvis kommer jag inte ihåg ett skvatt. På bloggen letar jag sen efter bilder och försöker bilda mig en uppfattning om hur det såg ut. Tyvärr inser jag alltid att jag har varit för dålig på att dokumentera det som jag nu faktiskt vill veta. Därför ska jag i år göra det här grundligt. 

Vita tulpaner som jag hade vid entrén var:


Och:


I år ska jag försöka att inte plantera så mycket nytt i de rabatterna där jag hade många tulpaner i våras för att se vilka som kommer tillbaka och i vilken mängd. Men eftersom jag inte hade grävt ur hela entrérabatten så satte jag lite fler vita lökar.


Efter tips från flera av er har jag köpt in Tres Chic, en liljeblommande tulpan som blir 45 cm och blommar i maj, 20 lökar hamnade framför och runt kloten.


10 knölar av Narcissen Cheerfulness och 20 av triumftulpanen Francosie som blir 60 cm hög och blommar i april/maj. Francoise hamnade längre bak bakom kloten. Om Inzell och Mount Tacoma kommer tillbaka i vår så kommer det se ut ungefär så här.


När jag planterade narcissen så stötte jag på flera små lökar som jag misstänker är Inzell så det bådar gott för framtiden. Det här borde väl fungera bra som stödminne när jag sen i vår funderar på hur var det nu igen...

Kommentarer

Kerstin sa…
Jag känner så mycket igen mig. Tror också alltid att jag ska komma ihåg vad jag gör/planterar/flyttar/sår/... men aldrig blir det så. Jag beställde också bl a påskliljan Cheerfulnes igår. Den lät så himla trevlig, hoppas den lever upp till förväntningarna. Jag tror att jag borde börja göra foton med text på som du gör. Det verkar som ett enkelt och bra sätt att komma ihåg. Jag brukar ta massor av bilder, men det blir bara rörigt för man ser ju inte allt just den tiden och så gör jag ritningar, men har man för många saker på olika ställen blir det ju inte av att man tittar på det...
Ha en trevlig vecka!
Kerstin
Nora sa…
Jag har också börjat dokumentera bättre iår. Efter att ha satt spaden rakt i en Hosta som var på väg upp i våras insåg jag att jag inte alls kan lita på mitt minne. Så nu kombinerar jag foton med en excelfil och hoppas det skall funka:-)
Jag har aldrig handlat på Flora Linnea, men borde kanske kolla lite på deras hemsida. Snabba leveranser och bra produkter är ju ingen dum kombo:-)
Ha en fin måndag!
Kram!
Ruben sa…
Visst är det typiskt. Trots att man fotograferar så mycket, så fattas det ändå bilder! Spooky! Det kommer att bli fantastiskt vackert till våren1

Ha det gott!
/Ruben
Jag tycker det verkar som du har bra koll på dina innehållsrika rabatter.
Det är underbart med mycke lökar så som jag sett att du har.
Ha det gott
Vivian
Det blir perfekt att titta tillbaka på nästa år. Och vad många fina sorter.

Kram
Inte så lätt att komma ihåg var man satt lökar om man nu inte fotograferat flitigt.Så det där känner jag igen.Och om man sätter en namnstick så är kråkor och skator och flyttar på dom så då är det kört.Ska försöka göra som du att rita och skriva upp var det hamnar nytt.MVH
Väderomslag sa…
Jag är ändå, trots din kommentar om att du glömmer vad du satt för lökar, djupt imponerad av din löksamling.
//Jenny
Ordning & reda! Perfekt att göra så som du gör, för man kommer absolut inte ihåg var man planterat vad:)).
Jag satt och tittade på Jenny's frön & sån'ts sida i helgen. Mycket fint! Beställde där ifrån 2010 och blev mycket nöjd.
Ha det gott.
Kram Maria
Mia sa…
Fick ett tips av en kompis..hon la ut stenar i rabatterna där hon skrivit med spritpenna vilken tulpan som växte på platesen innan den vissnat ner helt på sommaren.
M/S Design sa…
Lika illa här! var man än gräver så är det lök...det blir inte lätt att få ner dom nya som ska komma snart hoppas jag.
Smart att dokumentera som du gjort! jag vet inte hur man lägger in text i bilderna tyvärr annars hade jag härmat dej.
Ha de bra
Mariana
AnnaHelena sa…
Bilderna på bloggen är jättebra för att minnas sånt där, tycker jag! Annars har jag inte en aning om hur det var nu igen...

Kram // AH
Ulrika sa…
Hihi, du måtte vara galen du så många lökar du beställt! Ha inte dåligt samvete över mina 120.....fniss

Ska tänka på dig när jag planterar resterande!

Kram
Inger sa…
Kommer att bli superfint. Jag har så fullt i de flesta rabatter att det är svårt att få ner några lökar. Brukar anteckna på våren var det kan finnas någon lucka. Men inte i våras... var nog knökfullt redan då.
Kram
Det kommer bli alldles ljuvligt med alla vita vårlökar! :) Hmm.. måste nog boka in ett vårbesök hos dig också... ;)
Kramar!
Veronica sa…
Du sprider din tulpanfrossa må jag säga.... har varit runt bland lite bloggar och det planteras hej vilt och hänvisar till dig.... tom jag ska :) Jag chansar på 20 tulpaner... kommer antagligen bli härlig rådjursmat !

Kram

Populära inlägg