Äppelsorg!

 Det är med stor sorg som jag konstaterar, nästan, att äppelträdet är dött! Allt runt omkring grönskar, eller har svultsiga knoppar, men äppelträdet är helt livlöst. Idag när jag undersökte det, igen, upptäckte jag en spricka i stammen. När jag ruckar på trädet vickar det oroväckande. Jag undrar så vad som har hänt. Är det sorken eller har det drabbats av någon sjukdom.

Allt är grönt runt omkring men trädet är stilla!
En spricka i stammen som inte har funnits förut.
Äppelträdet är inte bara ett äppelträd utan också en gåva från en av de mysigaste klasser som jag någonsin undervisat. Jag fick klassen i 1:an och var deras lärare tills de slutade i 5:an. En vårdag när vi satt på vår veranda kom hela klassen och föräldrar knallandes nerför backen med familjeäppelträdet. Känns i hjärtat att det nu är dött!


Förra vårens blomning!
Vi som gladdes så förra året för att trädet nu hade växt till sig och gav så mycket frukt!
Så nu måste vi fundera på vad vi ska plantera istället. Det blir inte ett äppelträd eftersom jag vill ha spaljerade äpplen på baksidan. Hm, kanske ett körsbär eller varför inte plommon! Annars har jag skolat om Honungssalvian, äntligen, och fortsatt fixa med uteplatsen framför glasverandan.

En hel del fix, men nu börjar det likna något!
Kejsarkronan blommar!
F älskar att vattna rabatterna med vattenslangen. Nu har han även upptäckt vilka roliga reaktioner man får om man vänder slangen mot mamma. Jisses, vilken fart hon får över gräsmattan!

Kommentarer

Mademoiselle sa…
Vad trist med äppelträdet... Men vad fin trädgården börjar bli! Och sist men inte minst: vattenkrig är det bästa som finns ;) Kram!

Populära inlägg