Drömmen om ett staket

Många har turerna varit kring våra rosor och rådjur, egentligen borde bloggen heta "Bland rosor och rådjur" eftersom rådjuren är betydligt fler än bladlössen... tro mig! Rådjuren hinner ju äta upp alla rosor så bladlössen har inte en chans! Om det ska finnas någon susning att få ha rosorna i fred så måste vi ha ordentligt staket runt tomten. Mot "skogsgläntan" har vi armeringsjärn, 2 meter högt. Mot grannen på baksidan och mot vägen vid eken, ett staket som är mellan 1.80 och 2.00 meter. Men vi har en sida kvar, den mot parkeringen och "stora" vägen.

Tanken har under ett par år varit att köpa, eller tillverka själva, ett staket som vi såg på botaniska trädgården i Visby. Vi har haft kontakt med en snickare som tillverkat just det staketet men att få 50 meter staket tillverkat av en duktig snickare kostar en mindre förmögenhet och just nu har vi för många projekt som ska landsättas. Nästa alternativ var att vi själva skulle tillverka staketet. Vi hade kommit långt i våra planer men inser nu att det kommer ta lååååång tid och när man har mycket att göra är tiden dyrbar. Därför har vi nu hittat en ny lösning som går fort, en helg, och kostar inte så mycket... tja, allt är ju relativt.

Staketet utanför botaniska trädgården i Visby, vackert!

Vi har bestämt oss för att köpa kastanjehägn eller franskt kastanjestaket som det också kallas. Jag har spanat ganska länge på ett sånt här staket. I England är det väldigt vanligt och kan ofta ses utanför typiska engelska "cottage" hus. Ett tag funderade jag kring om det såg slarvigt och skräpigt ut men nu har jag blivit helt såld och jag tror att det kommer att passa vår tomt och vår trädgård alldeles ypperligt.

Kastanjehägn eller franskt kastanjestaket, andas romantik och är i mina ögon, väldigt vackert!

Staketet ska gå längs hela stenmuren fram till elstolpen, upp i slänten och sen längs med muren på andra sidan. Staketet ska alltså inte skydda halvön från rådjuren utan den kommer att förbli oinhägnad. Halvön kommer att få en plantering med mycket gräs, salvior, rubeckior och lite buskar. Bilden är tagen innan vårt röda staket mot grannen blev klart, bakom eken kan man se början på det röda staketet.
Ja, vad tror ni? Jag tror att det kommer att bli jättefint med våra rosor som väller över staketet och retas med rådjuren som i flera år har tuktat dem. Jag tror dessutom att ett kastanjehägn kan göra inramningen mindre formell och lite mer lantligt romantiskt.

Kommentarer

Margot sa…
Det kommer att bli jättefint med det staketet, det ser så mysigt ut, har aldrig sett ett sådant staket tidigare! Ska bli spännande att se slutresultatet! Måste vara tråkigt att få rosor och andra växter uppätna, det har jag varit förskonad från än så länge!
Ha en fin ny vecka!
Kram Margot
Marina sa…
Tack så mycket för din härliga kommentar hos mig.
Jag borde verkligen bli bättre på att lämna kommentarer efter mig här hos dig. Ska skärpa mig.

Kram!
Cecilia sa…
Hej!
Underbar blogg du har!
Jag har länkat din blogg på min sida till Liebster blog award...
Kolla gärna in min sida för att se vad det är!
Hälsningar Cecilia & Villa Hortensia!
AnnCharlotte sa…
Vilket fint staket. Jag tror det blir fint...speciellt det med rosorna som väller fram....

Populära inlägg