Nakenchock och utslagna ballerinor!

Mina ballerinor har slagit ut och det var vitsippor. Vet inte hur vitsippor sprider sig men på vår tomt verkar de trivas. Det blir fler och fler för varje år, det gillar vi.


Utslagen ballerina!

Något vi inte gillar är förödelsen bland rosorna. I söndags, innan jag och F åkte till Gotland, beskar jag alla rosor i verandarabatten... Så här såg det ut på min födelsedag förra året:


Få se hur det ser ut i år...



Rabatterna före beskärning



Rabatterna efter beskärning

Alla New Dawn, fyra stycken, beskars hårt. En stackare blev bara som en stubbe när allt var klart. Venusta Pendula, två stycken, tre små grenar som är cirka 30 cm långa är allt som är kvar. Boncia, Astrid Lindgren, Queen of Sweden och några andra rabattrosor är helt nerskurna. De som har klarat sig från både kyla och sork är Mme Hardy och Louise Bougnet.

Snacka om att man känner sig naken, eller exposed som Maria Montazami från Hollywoodfruar skulle säga, när man är på verandan.


Mme Hardy har klarat sig bra men hennes kompis New Dawn är bara en liten stubbe...

Kommentarer

Nina sa…
Förstår hur du känner. Jag har två rosrabatter framför altanen och det går väldigt långsamt för rosorna där att växa till sig eftersom de fryser ned så efter vintern. Förra vintern var inte heller så snäll mot våra rosor.

Ni har väldigt fin utsikt från altanen.

Hälsningar
Nina
AnnCharlotte sa…
Jag flyttade en New dawn två(!) gånger förra året och beskar den hårt, trots denna behandling skjuter den nya skott nu, både nerifrån och uppe i de två grenarna som blev kvar ;)
Hélena sa…
Visst måste man ha tålamod som en tokig för att odla rosor... Känns hoppfullt att New Dawn skickar nya skott trots den bryska behandlingen. Ska bli spännande att se om det tar sig.
Margot sa…
Det är inte med glädje man klipper ner sina stora rosor!
Rabattrosorna blir nog bara finare av att bli rejält nerklippta ibland,tror jag!
Nu får vi bara hoppas att klätterrosorna skjuter nya skott och snabbt växer upp igen!
Så fint det ser ut vid din altan!
Ha det gott!
//Margot
Camilla sa…
Förstår hur du känner! Jag går oxå runt och undrar om trädgården skall se frodig ut i år. Många av mina rosor (New Dawn mfl) och min japanska lönn samt fjärilsbusken har möss eller frosten tagit.

Kram C

Populära inlägg